Boekenbeurs

Boekenbeurs

Boekenbeurs 2025

Op woensdag 28 mei was het dan zo ver: De pré-sale - met de hogere kiloprijzen – ging van start op de nieuwe locatie Steck. Hoe zou de opkomst zijn,  hoe zou het parkeren uitpakken en vooral wat zou de opbrengst zijn?

Met een beetje vertraging kwam de Tiktok campagne alsnog op gang en gelukkig was er op de woensdagavond geen enkel parkeerprobleem: Logisch, want Steck zelf was woensdagavond dicht. Aan het aanbod zou het zeker niet liggen. Er waren zoveel boeken gebracht, dat het op de laatste sorteerzaterdag niet eens gelukt was om alle dozen uit te sorteren! Heel snel werd wel duidelijk dat het ook wel goed zat met de opkomst: uiteindelijk waren er over de twee dagen samen zo’n 2500 bezoekers, dat is zo ten opzichte van 2024 (1785 bezoekers) een stijging van zo’n 40%. De bruto opbrengst steeg ook met zo’n 39 % naar €43.000  (€31.000 in 2024).

Op Hemelvaartsdag zelf (29 mei) hadden we, zoals verwacht, te maken met een parkeerterrein van Steck dat al snel vol liep met de bezoekers van Steck zelf. Ook het parkeerterrein tegenover het zwembad Blauwkapel was al snel vol. Onder leiding van “onze” Ad, die samen met Marius van den Bosch de nieuwe functie van (Co)-Beursmanager op zich nam, is de autostroom vervolgens in goede banen geleid door de auto’s op het laatste stukje van de parallelbaan te laten parkeren.

In het voorjaar hadden we helaas al het bericht gekregen dat Baba Book, die vorige jaren alle boeken die overbleven met een ISBN overnam, helaas zich genoodzaakt heeft gezien om te stoppen met hun bedrijf. We hebben nog een kleine hoeveelheid overblijvende boeken laten ophalen door een kringloopwinkel uit de regio Arnhem, maar helaas bleef er een enorme hoeveelheid boeken over die door Veolia opgehaald zijn voor de recycling. We moeten blijven zoeken naar een alternatief voor Baba Book; alle tips zijn meer dan welkom!

Onder leiding van “onze” Felix, maar ook met voorbereidende hulp van Cansu, zijn veel bezoekers gevraagd hoe ze van de Boekenbeurs gehoord hadden (zie grafiek): Wat we al wisten, is dat Tiktok de grootste bekendheid heeft gegenereerd, namelijk voor 42% van de bezoekers. Echter 35% van de bezoekers gaven aan “via-via” gehoord te hebben van de Boekenbeurs. Slechts 3% van de bezoekers gaven aan via de huis-aan-huis-folder naar de Boekenbeurs te zijn gekomen, al moet gezegd worden dat van oudsher veel “brengers” van boeken via de folders op het idee zijn gekomen om boeken te doneren.

De ruimte van Steck was zeker groot genoeg, wel werd door veel bezoekers een “rusttafel” gemist, zoals in het Oude Tolhuys altijd op het middenplein te vinden was. In allerijl is er zaterdag nog een tafel met stoelen neergezet halverwege de zaal.

De horeca afdeling van Steck draaide de grootste omzet uit zijn bestaan, maar had ook duidelijk moeite om alles voor elkaar te krijgen voor deze hoeveelheid bezoekers. Zoals bekend kampt de horeca, dus ook Steck, op dit moment met enorme personeelstekorten!

Al met al is de overgang van Het Oude Tolhuys naar Steck, waar door het bestuur toch wel met enige zorg naar werd gekeken, een succes geworden. De commissie die de overgang voorbereid heeft en waar “onze” Sandra deel van uit heeft gemaakt heeft goed werk geleverd!  Aan de andere kant blijft de toename in het aantal bezoekers steeds meer eisen stellen aan de organisatie van de Boekenbeurs. Daarom nogmaals een herhaalde oproep om je aan te melden voor de Boekenbeurs werkgroepen die in het najaar alweer van start zullen gaan!